RadioPolska  
Strona główna
Aktualności
Radiowe adresy
Wykaz
Odbiór
RDS
Wspomnienia
Historia
Teoria
Temat do dyskusji
Linki
Download
Redakcja
Forum
WikiRadioPolska (test)
Obiektyw nadawczy


 Serwisy regionalne  
e-ter.pl (Białystok)
Małopolskie Media
Media Lubuskie
Media Łuków
Media Podkarpacia
Śląsk FM
Świat w 3D - Media w Lublinie i Warszawie
Inne

 Współpraca  
Polska AM
fmdx.pl
PortalMedialny.pl
Nadaje.com

 Menu Użytkownika  
Login:

Hasło:

Nie masz jeszcze konta? Załóż sobie Nowy Użytkownik


 Zakłócenia odbioru (Polskie Radio)   
 Autor:  Krzysztof Sagan
 Data:  pon 06 gru 2004 19:05
 Przeczytane:  6482 razy  
Autor opisu: Krzysztof Mikołajski

W latach osiemdziesiątych, aż do przełomowych zmian w Polskim Radiu (1991), w co drugą niedzielę nadawana była w "Dwójce" audycja poruszająca techniczne problemy odbioru radiowego oraz najciekawsze i najświeższe zagadnienia techniki audio, w tym także audiofilskiej. Autorem i głównym prowadzącym był inż. Leszek Michniewicz, doskonale łączący w swojej audycji cechy programu popularno-naukowego z audycją poradnikową, a nawet (na co wskazuje tytuł) cyklu interwencyjnego.

Stałą formułką wypowiadaną przez autora było słynne "wszystkie listy czytam, na żaden nie odpowiadam, stanowią one dla mnie inspirację następnych audycji".

Bardzo szeroki był także zakres spraw, które audycja poruszała. Chyba najczęściej omawiano skargi słuchaczy na złe nadawanie programów radiowych: nierówne nadawanie kanałów stereofonicznych, niską dynamikę dźwięku, przydźwięk sieciowy. Podczas jednej z takich wypowiedzi, red. L. Michniewicz przyznał się do praktyk w Polskim Radiu, polegających na przesuwaniu uszkodzonych elementów linii transmisyjnych (wzmacniaków, kompresorów) z programu do programu i z lokalizacji do lokalizacji, wraz z nasilającymi się skargami abonentów. Gdy w 1990 roku w Warszawie prowadzono próbne emisje Radia France Internationale, można było usłyszeć wypowiedzi i porady na temat unikania zakłóceń, jakie w prostych odbiornikach przenośnych powoduje bliskość nowych lokalnych stacji. Na podstawie listów słuchaczy zamieszkujących różne regiony Polski, dokonywano porównań jakości nadawania audycji stereofonicznych przez np. stacje polskie i czeskie. Niestety, jak łatwo się domyślić, wypadały one na niekorzyść Polskiego Radia ("czeskie stereo jest szersze, to zapewne sprawa wysterowania nadajnika").

Co pewien czas zapraszano także do studia przedstawicieli producentów zrzeszonych w "Unitrze", w celu zaprezentowania ówczesnych nowości krajowego przemysłu elektronicznego, także z uwagami krytycznymi. I tak, pod koniec lat 80. zaproszono fachowców z Zakładów Radiowych "Eltra", by omówić wady i zalety wieży CS-202. Na sugestię jednego ze współprowadzących, że mechanizm magnetofonu powinien być wyposażony w otwór umożliwiający dostosowanie skosu głowicy do skosu z jakim została nagrana kaseta, red. Michniewicz odparł: "stanowczo odradzam kręcenia głowicą". Ponieważ CS-202 to wieża z mechanizmem wspomaganym elektromechanicznie, wymagającym małej siły do wciskania klawiszy, L. Michniewicz wyraził obawę, że przerwa w zasilaniu zestawu może spowodować trwałe zablokowanie mechanizmu i konieczność wizyty w serwisie. Fachowcy z "Eltry" uspokoili słuchaczy i prowadzącego...
Gdy omawiano zestaw firmy "Radmor", Leszek Michniewicz zauważył, że brak w amplitunerach "Radmora" współosiowego wejścia antenowego jest niezgodny z Polską Normą. Goście z Gdyni zapewniali natomiast o wysokiej niezawodności nowych "Radmorów" i o tym, że te amplitunery są dostosowane do tzw. pracy dwutorowej. Czy ktoś pamięta o co chodziło z tą pracą dwutorową?

Mówiono również o audiofilizmie. Tutaj autorytetem okazał się znany autor tekstów piosenek (m.in. zespołu Perfect) Bogdan Olewicz, zapalony audiofil. Omawiano nowe tendencje w produkcji płyt kompaktowych i odtwarzaczy CD, na przykładzie "Time" Pink Floyd dokonano porównania brzmienia tradycyjnej płyty CD z egzemplarzem wytłoczonym z warstwą złota zamiast aluminium (raczej niewykonalne w radiu, ale zdecydowano się ten eksperyment zrobić). Pamiętam też wypowiedź B. Olewicza na temat wyboru sprzętu: "myślimy, że kupując wymarzone urządzenie i wymarzone płyty, będziemy już mieli wszystko co chcieliśmy - ale problemy się dopiero zaczną". Na opinię wyrażoną w jednym z listów na temat akustyki pomieszczeń i rzekomego faktu, że z pomieszczenia odsłuchowego należy usuwać wszystkie nie grające w chwili odsłuchu głośniki (telewizory, odbiorniki przenośne), L. Michniewicz zauważył, że jest to sugestia, która powinna się pojawić bliżej 1 kwietnia...

Wśród zapewne wielu porad, pamiętam tę, która dotyczyła uruchomienia w 1990 roku nadajnika Programu 2 TVP w Chwaszczynie na kanale 37. Jeden ze słuchaczy skarżył się, że nadajnik ten emituje tak silny sygnał na obszar województwa gdańskiego i części ościennych, że zakłóca mu współpracę magnetowidu z odbiornikiem TV. Rada na to była bardzo prosta - należy zmienić kanał wyjściowy modulatora RF: "każdy nowoczesny magnetowid ma taką śrubkę do regulacji kanału".

W 1990 roku, w odpowiedzi na list z pytaniem "kiedy należy się spodziewać przejścia radiofonii na górne pasmo UKF", odpowiedź red. Michniewicza brzmiała: "już przeszliśmy - uruchamianie kolejnych nadajników w standardzie CCIR to tylko kwestia czasu".

W połowie lat 90. nieśmiałą próbą wznowienia audycji o podobnym charakterze był "Kwadrans audiofila" w Polskim Radiu Bis (autor: Kacper Miklaszewski).


Dźwięki z "Zakłóceń odbioru" (mp3):

  • Dżingiel - rekonstrukcja (98,5 kB)
    Fragment utworu muzycznego wykorzystanego w sygnale audycji "Zakłócenia odbioru" (Kraftwerk "Radio Sterne"). Od powyższego fragmentu z oryginalnej płyty, sygnał różnił się tym, że w dalszych sekundach "Radio Sterne" było zmiksowane z pewnym utworem jazzowym.




 Odnośniki  
  • Dżingiel
  • Więcej autorstwa Krzysztof Sagan
  • Więcej z sekcji Wspomnienia - Audycje

  •  Opcje Artykułu  
  • Wyślij Znajomemu
  • Wersja Do Wydruku


  • Zakłócenia odbioru (Polskie Radio) | 1 komentarzy | Załóż Konto
    Komentarze należą do osób, które je zamieściły. Nie bierzemy odpowiedzialności za ich treść.
    Autor: flood dnia wto 26 paź 2010 19:03
    Tym jazzowym utworem był jeśli dobrze pamiętam "Eighteen" - Pat Metheny Group.
    [ Odpowiedz ]