RadioPolska  
Strona główna
Aktualności
Radiowe adresy
Wykaz
Odbiór
RDS
Wspomnienia
Historia
Teoria
Temat do dyskusji
Linki
Download
Redakcja
Forum
WikiRadioPolska (test)
Obiektyw nadawczy


 Serwisy regionalne  
e-ter.pl (Białystok)
Małopolskie Media
Media Lubuskie
Media Łuków
Media Podkarpacia
Śląsk FM
Świat w 3D - Media w Lublinie i Warszawie
Inne

 Współpraca  
Polska AM
fmdx.pl
PortalMedialny.pl
Nadaje.com

 Menu Użytkownika  
Login:

Hasło:

Nie masz jeszcze konta? Załóż sobie Nowy Użytkownik


 Radio WaWa (sprzed kwietnia 1998)   
 Autor:  Krzysztof Sagan
 Data:  pon 06 gru 2004 20:09
 Przeczytane:  9965 razy  
Autorzy opisu: Kryl, Krzysztof Sagan

Jest grono osób, które pamieta dobre, stare Classic Rockowe Radio WaWa. Stacja była zupełnie odmienna od innych. Była jedną z pierwszych w Warszawie, grała naprawdę przebojowo.

Jej DJe, otwarci na słuchacza, kształtowali program stacji zgodnie z gustami słuchaczy i swoimi... Radio prezentowało wszelkie rodzaje rocka - od klasycznych przebojów po nowsze, ostrzejsze brzmienia. Do najciekawszych audycji należały: "Patefon", Lista przebojów "zirock 50" i "Bigstar Party Show". Najbardziej znanymi i lubianymi przez słuchaczy prezenterami byli Monika Tarka, Robert Kilen i Marcin Perchuć. Radio WaWa działało według najlepszej zasady... braku zasad... takie przynajmniej było odczucie słuchaczy, gdyż radio na każdym kroku mogło zaskoczyć czymś słuchacza... (np. gdy jakaś piosenka bardzo spodobała sie DJowi mogła zostać wyemitowana nawet dwa razy pod rząd...). Miało to swój niepowtarzalny urok, który gdzieś prysł, gdy radio zostało przeformatowane.

Radio WaWa powstało 1 lutego 1992 roku. Od samego początku wyróżniało się wśród warszawskich stacji - nadawało na dwóch częstotliwościach - zarówno w "starym" (69,8 MHz) jak i "nowym" (91,0 MHz) paśmie UKF. Siedziba stacji znajdowała się w jednym z najwyższych wieżowców w Warszawie - w Błękitnym Wieżowcu przy placu Bankowym, z okien którego doskonale widać miasto... W 1994 roku stacja musiała zmienić górną częstotliwość, ponieważ koncesję na nadawanie na 91 MHz otrzymało krakowskie Radio RMF FM. Wtedy to, po kilku dniach walki w eterze, stacja przeniosła się w inne, wolne od zakłóceń miejsce na skali - 89,8 MHz. Napis "Classic Rock" zniknął z logo stacji z chwilą, gdy spełniło się marzenie wielu wawa-słuchaczy - ich ulubione radio pojawiło się w kilku największych miastach Polski (m.in. w Trójmieście, Olsztynie i Krakowie)... Było to 1 kwietnia 1998 roku. Niestety za zmianą zasięgu poszła też zmiana charakteru stacji. Od tamtej pory na antenie króluje muzyka pop ostatnich dwudziestu lat - początkowo pod hasłem "Twoja dobra fala", "Jesteś na dobrej fali", "Przebojowe radio", "Najlepszy mix przebojów", a ostatnio "Zawsze polska muzyka".


Przykładowa ramówka

Program tygodniowy z grudnia 1993 roku
WIADOMOŚCI: od 06:00 do 00:00 co godzinę, skrócone wiadomości od 06:00 do 10:00 i od 14:00 do 18:00 co pół godziny
Aktualna pogoda zawsze co kwadrans.
Wiadomości i pogoda po angielsku: 07:00, 08:00, 09:00, 10:00
"Wykop" informacje drogowe: 07:35, 08:35, 15:33, 16:33, 17:33
Kursy walut: 06:45, 07:45
Przegląd prasy codziennej: 07:13, 08:45, 09:45
Serwis warszawski: 08:15, 10:15
Przegląd tygodników: 11:42 (piątki i niedziele)
Przegląd prasy zagranicznej: 12:15 (soboty)
"Co jest grane" informacje kulturalne: 09:13, 12:45, 16:15
Konkurs Radia WaWa: 10:40
Wywiad Radia WAWa: 12:30, 13:30
Wywiady zza lady: 10:36, 13:15, 14:13, 16:40
Serwis rockowy Radia WaWa: 21:30
Wiadomości po angielsku 22:00

"Klaps", czyli serwis filmowy: 18:13, 00:15 (wtorki, czwartki, soboty)
"Patefon", czyli serwis płytowy: 18:13, 00:15 (poniedziałki, środy, piątki)
"Mól książkowy": 19:13, 01:15 (poniedziałki, środy, piątki)
"Wideomagia": 19:13, 01:15 (wtorki, czwartki, soboty)
"Z - Rock 50" - amerykańska lista przebojów (piątek 20:00-22:00)


Prasa o Radiu WaWa:

"Gazeta Telewizyjna" (dodatek "Gazety Wyborczej") - listy od czytelników (1995)
Radio, z którym nie chce się rozstawać

Mam 17 lat i jak większość rówieśników interesuję się muzyką, filmem, sportem. Z ogromną przyjemnością od ponad roku słucham tylko i wyłącznie warszawskiego Radia WaWa.

Mnóstwo dobrej, klasycznej rockowej muzyki, audycje dla kinomanów, lista przebojów, informacje sportowe, serwisy informacyjne - to tylko niektóre propozycje tej stacji. Do tego mnóstwo konkursów, a wszystko to w niezwykle sympatycznej atmosferze, którą zawdzięczamy wspaniałym spikerom "błękitnej stacji".

Marzy mi się, by WaWa otrzymała koncesję na nadawanie w całym kraju. Wtedy mogłabym słuchać jej zawsze i wszędzie, nawet na wakacjach, czego bardzo mi w tym roku brakowało.

K. T. Brwinów


"Gazeta Telewizyjna" (dodatek "Gazety Wyborczej") - listy od czytelników (1995)
Radio po prostu super

Co mogę powiedzieć o moim ulubionym radiu WAWA? Świetne, ciekawe, wspaniałe, najlepsze, zajmujące, różnorodne, niepowtarzalne, ekstra, po prostu super. Uważam, że jest to obecnie najlepsza radiostacja w Polsce.

Co mi się w niej podoba? Praktycznie wszystko. Najbardziej jednak świetna muzyka. Jest to właściwie jedyna prawdziwie rockowa stacja w naszym kraju.

Wprost uwielbiam słuchać rockowej trzynastki nadawanej w niedziele i czwartki o 22:00. Chętnie włączam radio także w poniedziałki o 19:00, gdy w WAWIE nadawana jest audycja "Coca-cola is the Music".

Chciałabym zachęcić wszystkich do słuchania radia WAWA.

E. Ż. Błonie


Gazeta Wyborcza (14.04.1998)
Rozmowa z Wojciechem Reszczyńskim, szefem radiowej sieci WAWA

Mniej rockowa WAWA

Nam prywatnie bardziej podobała się tamta rockowa muzyka, ale wiem, że teraz na rynku decydyją liczby, bo one przyciągają reklamy

MAGDALENA JARCO: Od 1 kwietnia WAWA stała się stacją ponadregionalną i jednocześnie przestała grać tylko klasyczny rock. Co zadecydowało o zmianie typu muzyki?
WOJCIECH RESZCZYŃSKI: To wypadkowa wielu decyzji, m.in. Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji i Ministerstwa Łączności, które zadecydowały, że w Warszawie nie może grać, jak np. w Paryżu, 40 stacji radiowych. Ponieważ u nas stacji jest mało, nie muszą się one ściśle profilować. WAWA, jako radio wyłącznie dla fanów rocka, nie mogła się więc utrzymać na rynku zdominowanym przez stacje szerokosformatowane. Dlatego teraz adresuję program do ludzi, którzy stanowią największą grupę słuchaczy: 20-45-latków mieszkających w miastach, którzy muzykę traktują w sposób niezobowiązujący, nie dalibu się "porąbać" za jakiś gatunek muzyczny. Grając dla szerszego audytorium, chcę zwiększyć słuchalność i przez to przyciągnąć dużych reklamodawców.

Dlaczego właśnie 20-45-latkowie?
- To najbardziej atrakcyjna grupa wiekowa: są aktywni, najlepiej zarabiają, dużo kupują i o nich właśnie walczą reklamodawcy. Wiadomo też, że w muzyce rozrywkowej następują zmiany w kierunku utworów spokojnych, rytmicznych. Stąd przesunięcie akcentu z rocka na pop i przeboje lat 80. i 90. Nam prywatnie bardziej podobała się tamta rockowa muzyka, ale wiem, że teraz na rynku decydują liczby, bo one przyciągają reklamy.

Czym jeszcze różni się WAWA ponadregionalna od warszawskiej?
- Staliśmy się bardziej komercyjni, nadajemy więcej konkursów z nagrodami. Skróciliśmy i ożywiliśmy audycje, zmieniliśmy nieco ramówkę, zastępując np. felietony krótkimi, autorskimi komentarzami na bieżące tematy. Wprowadziliśmy rozrywkę, np. audycję satyryczną Tomasza Łysiaka, który podobnie jak Janusz Weiss z Radia Zet dzwoni do różnych ludzi, ale zmienia głos i jest nie do rozpoznania. Ze starej Wawy zostały najlepsze audycje, m.in. sportowa Bogdana Tomaszewskiego.

Czym chcecie się różnić od innych stacji?
- Konsekwencją w prezentowaniu muzyki: rano jest ona żywa, dla wszystkich, w ciągu dnia jesteśmy radiem towarzyszącym i gramy stonowane przeboje, a po 18, gdy słucha nas więcej młodzieży, nadajemy myzykę o ostrzejszym brzmieniu. Poza tym nadajemy ambitną muzykę, u nas nie zaśpiewa Michael Jackson, Spice Girls czy Dr Alban. Różnimy się językiem: nie kumplujemy się ze słuchaczami, zwracając się do nich per ty, nie używamy angielskich kalek językowych.

Czy zmiana formatu spowodowała też zmianę sposobu promocji Wawy?
- Tak. Radio po raz pierwszy przystąpiło do wszechstronnej, dużej promocji: ogłoszenia reklamowe w gazetach, reklama uliczna w 12 miastach, imprezy w klubach itp. Wydajemy na promocję olbrzymie pieniądze, bo nie tworzymy już radia wąskiej grupy fanów, lecz dla szerszego słuchacza. Musimy więc przekonać słuchaczy naszej konkurencji, m.in. Radia Zet, że warto się przełączyć na naszą falę. A żeby się do nich zwrócić, musimy wyjść na miasto. Dotąd byliśmy obecni głównie na koncertach rockowych.

A skąd pieniądze?
- Od akcjonariusza - irlandzkiej spółki Modular Investment. Za 33-proc. pakiet naszych akcji zapłacił ponad 8 mln zł, które w całości przeznaczamy na rozwój. Oprócz pieniędzy Irlandczycy wnieśli do stacji know-how - konkursy, sposób promocji, systematyczne badania wśród słuchaczy. Natomiast WAWA wniosła znajomość rynku i radia: w Polsce na dłuższą metę nie przyjęłaby się stacja grająca tylko muzykę, jak np. należąca do naszych udziałowców czeska Kiss FM. Polski słuchacz wychowany na radiu publicznym przyzwyczajony jest również do słowa.

Kogo uważacie za głównych konkurentów?
- Podobną do naszej muzykę grają warszawskie radia Pogoda i Kolor. Nasze dzienniki mogą rywalizować z Inforadiem i "Zetką", ale nigdy nie uruchomimy czerwonego telefonu, bo kupowanie informacji budzi we mnie sprzeciw.

Jak WAWA zamierza się rozwijać?
- Chcemy rozszerzyć sieć na inne większe miasta: Wrocław, Poznań, Łódź. Nasza sieć liczy wprawdzie 13 stacji, a nie osiem jak np. Inforadio, ale oni mają podobną liczbę potencjalnych słuchaczy. Na pewno nie będziemy mieć lokalnych studiów, jak "Zetka", czy RMF, bo nas na to nie stać. Ale chciałbym, żeby WAWA stała się w przyszłości trzecią po "Zetce i RMF-ie siecią komercyjną w Polsce. A za rok zajęła trzecią-czwartą pozycję w każdym z miast, w których jest obecna.

Rozmawiała Magdalena Jarco

Radio WAWA słychać w eterze od sześciu lat. Było jedną z pierwszych w Polsce stacji sformatowanych, czyli takich, które nadają dla ściśle określonych odbiorców (miłośników klasycznego rocka). Koncesję na działalność otrzymało w 1994 roku. Jego ubiegłoroczne przychody wyniosły 2,5 mln zł. Właścicielem stacji jest spółka WAWA SA, której kapitał akcyjny przekracza 400 tys. zł.

Według ostatnich badań OBOP-u jeszcze lokalnej Wawy słuchało 1,4 proc. Polaków, co dawało jej 22 miejsce w Polsce

Sieć WAWA gra w Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Gdyni, Szczecinie, Koszalinie, Kielcach, Olsztynie, Lublinie, Białymstoku, Rzeszowie, Zielonej Górze i Siedlcach.


Warszawa What, Where, When (06.1992)
Warsaw Radio Days

WAWA Double Radio WAWA

There is a beautiful view from the top of the Blue Tower, the capital's newest skyscraper. You can see much more hrom this height, you can gain a certain distance from trivial, everyday matters. Radio WAWA transmits from the last, 24th floor of the tower. It is the youngest of the three stations we have presented [Eska, Zet, WAWA]. It began airing on 1 February 1992 and airs on two frequencies: OIRT 69.8 MHZ and CCIR 91 FM. Double frequency, double radio. You can say it transmits 48 hours a day.

Radio WAWA is music, music and once again, music, news and commercials. Above all, it's rock, hard rock and hits that either already are or soon to become classic. The audience is mostly youth. They dominate this sharp sound. Even the dynamic, rock WAWA jingle captivates the young ear. But even a bit older audience can find something for itself. In a word, all the best music, from Elvis to Guns & Roses, and the quality of sound (which deserves special notice) is at the highest level. The music program is prepared by a computer, the hits are catalogued and described in database. They are chosen consciously; there is no coincidence here. This is the requirement of modern society.

An information service, always individualized, is transmitted hourly, whereas headlines are announced in the morning and afternoon. The weather broadcast at 6 a.m. and the news at 11:30 p.m., a summary of the day's news, are broadcast in English. The Radio works together with Corpo-taxi, where it receives the lastest road traffic information from the drivers. WAWA reporters are always at the scene of the action. They regularly present city news. The news review is a constant point in the informational programs, as are the sposored film, book and music blocks. The editor's ambition is to take care of the artistic and musical world.

45 people work at Radio WAWA. "It's not a big team. All are very involved in what they are doing. We handle many things on our own. Administration has been reduced to a minimum. Our ambition is to become the last expensive run radio station in town," says Wojciech Reszczyński, director and one of the founders of Radio WAWA. Reszczyński is a veteran journalist of the state-owned radio. "Thanks to my experience, I know how not to do radio," he says. "Thanks to my work at American broadcasting stations, I know what to aim for." Several other WAWA employees also gained their experience working at Western radio stations.

Public surveys by the Promedia Agency show that WAWA is perceived as an independent and free radio station in what it attempts to do. No one from the team belongs to any political party. They are objective in their information, they limit themselves to the facts and leave the formulation of conclusions to the listeners.

Radio WAWA works together with private stations in Vilnus, Petersburg, Grodno, Riga, the Moscow Radio Roksa and the Los Angeles Radio Express. "This provides a valuable exchange of experience that helps us in our work," says Wojciech Reszczyński. We dream of creating a world federation of private radio stations which transmit in the same FM 91 band," he adds.

But that's for the future.

Kasia Szewczyk




 Odnośniki  
  • Więcej autorstwa Krzysztof Sagan
  • Więcej z sekcji Wspomnienia - Programy

  •  Opcje Artykułu  
  • Wyślij Znajomemu
  • Wersja Do Wydruku


  • Radio WaWa (sprzed kwietnia 1998) | 0 komentarzy | Załóż Konto
    Komentarze należą do osób, które je zamieściły. Nie bierzemy odpowiedzialności za ich treść.