RadioPolska  
Strona główna
Aktualności
Radiowe adresy
Wykaz
Odbiór
RDS
Wspomnienia
Historia
Teoria
Temat do dyskusji
Linki
Download
Redakcja
Forum
WikiRadioPolska (test)
Obiektyw nadawczy


 Serwisy regionalne  
e-ter.pl (Białystok)
Małopolskie Media
Media Lubuskie
Media Łuków
Media Podkarpacia
Śląsk FM
Świat w 3D - Media w Lublinie i Warszawie
Inne

 Współpraca  
Polska AM
fmdx.pl
PortalMedialny.pl
Nadaje.com

 Menu Użytkownika  
Login:

Hasło:

Nie masz jeszcze konta? Załóż sobie Nowy Użytkownik


 Diora AS502 (Digital PLL)   
 Autor:  Krzysztof Sagan
 Data:  sob 18 gru 2004 02:02
 Przeczytane:  8732 razy  

Diora AS502
Tuner



Diora AS502 - W skrócie
Zakresy Digital PLL RDS St. Ant. Głośn. Zasil.
LW MW SW FM PS RT PI PTY TP TA CT AF EON znaki
+ + - + + - - - - - - - - - - + g.FM, g.AM - sieć

Zakresy:
- LW,
- MW,
- FM: OIRT i CCIR automatycznie przełączane

Digital PLL: +
- możliwość zaprogramowania 16 stacji FM i 8 LW/MW,
- ręczne i automatyczne wyszukiwanie stacji

RDS: -

Antena:
- gniazdo FM z przylutowanym prowizorycznym kabelkiem,
- gniazdo AM

Zasilanie:
- sieć

Dodatki:
- Pilot: + (z całym zestawem)

Przyciski, pokrętła, przełączniki... (radio)
- Przycisk [ STAND BY ] - włącznik/wyłącznik,
- Przycisk [ TUNING - DOWN ] [ TUNING - UP ] - zmiana częstotliwości (2),
- Przycisk [ 1/9 ] ... [ 8/16 ] - wybór zaprogramowanej częst., programowanie (8),
- Przycisk [ MONO ] - stereo / mono,
- Przycisk [ AUTO ] - automatyczne poszukiwanie stacji,
- Przycisk [ MEMORY ] - programowanie,
- Przycisk [ LW ] [ MW ] [ FM ] - zmiana zakresu (3).

Legenda: Przycisk - przycisk, Pokrętło - pokrętło, Przełącznik - przełącznik,
W nawiasach podano liczbę przycisków danej grupy.

Diora AS502 Gniazda
- antenowe FM,
- antenowe MW/LW,
- zdalne sterowanie (2*CINCH - do wzmacniacza i do magnetofonu).
Dodatkowo pojedynczy kabel zdalnego sterowania (z wtyczkami CINCH, 1 sztuka), wyjście m.cz. w formie trwale wprowadzonego podwójnego kabla z wtyczkami CINCH.

Diora AS502 - Opinia użytkownika

CHARAKTERYSTYKA

Tuner stereofoniczny AS502 produkcji zakładów Diora SA w Dzierżoniowie jest średniej klasy trzyzakresowym tunerem z cyfrową syntezą częstotliwości do zestawu wieżowego o szerokości 430 mm. Estetyka całego zestawu zaleca jego współpracę z innymi elementami serii "500", a więc ze wzmacniaczem WS502, magnetofonem kasetowym MSD502 oraz korektorem graficznym FS502. Tylko współpraca z wyżej wymienionym wzmacniaczem umożliwia zdalne sterowanie tunera. Tworzywowa przednia ścianka urządzenia jest dostępna w kolorze antracytowym lub złotym. Poza wyświetlaczem LED znajdują się na niej też klawisze przełącznika zakresów (LW, MW, FM), wyboru stacji (8 klawiszy dla 16 stacji FM i dla 8 stacji LW - MW) oraz trybu pracy (MONO, AUTO, MEMORY). W stanie czuwania nad klawiszem STAND BY świeci się duża czerwona dioda LED. Na ściance tylnej nie ma niczego poza gniazdami zdalnego sterowania i antenowymi. Kabel m.cz. wychodzi wprost ze ścianki i zakończony jest prostymi wtykami Cinch. W odróżnieniu od starszych tunerów Diory zrezygnowano z anteny ferrytowej AM, chcąc więc odbierać którykolwiek zakres fal, należy skorzystać ze standardowych gniazd antenowych, do których producent tradycyjnie dołącza tanie, znane od lat wtyki polskiej produkcji. Wtyk antenowy UKF, który w starszych konstrukcjach był dołączany jako nieużywany, teraz ma przylutowany prowizoryczny kabelek, podobnie jak wiele konstrukcji zagranicznych. Lepiej nie demontować tego gadżetu (może się przydać np. w trakcie burzy, gdy używanie anteny zewnętrznej wiąże się z pewnym ryzykiem), tylko dokupić porządny wtyk (np. kątowy, z gwintowaną tulejką kablową, firmy Telkom-Telmor).


SUBIEKTYWNE UWAGI I SPOSTRZEŻENIA

Jakość wykonania nie budziłaby zastrzeżeń, gdyby nie niska jakość powłoki lakierniczej na plastykowej ściance przedniej urządzenia. Użytkowanie tunera bez zdalnego sterowania po kilkunastu miesiącach niszczy grafitowy lakier na najczęściej używanych klawiszach. Na szczęście wizualnie tworzywo podłoża nie kontrastuje specjalnie z lakierem. Gdy wieczorem i nocą tuner znajduje się w stanie czuwania (a i pewno w czasie pracy), daje się słyszeć cichą, ale wyraźną pracę transformatora sieciowego. Konstruktor mógłby pomyśleć o akustycznej izolacji tego elementu, choćby tak, jak zrobiono to w modelu AS642 z końca lat osiemdziesiątych.

Znakomicie należy ocenić możliwość ręcznego strojenia na zakresie UKF-FM CCIR nie ze znormalizowanym skokiem 50 kHz, lecz co 10 kHz (odpowiednio dla zakresu OIRT: nie co 30 kHz, lecz również co 10 kHz). W warunkach dużego tłoku w eterze punkt najlepszego odbioru słabszej stacji nie zawsze przypada bowiem na punkt rastrowy, a tylko te punkty uwzględnia tryb strojenia AUTO obu zakresów, jak i ręczny tryb w urządzeniach konkurencyjnych. Tryb AUTO jest niestety dosyć wrażliwy na obecność na wejściu antenowym sygnałów lustrzanych, odbić i powtórzeń stacji, których niestety nie szczędzą krajowe sieci kablowe i zbiorcze. Strojenie zatrzymuje się wtedy niepotrzebnie pomiędzy stacjami użytecznymi. Sytuację poprawia zainstalowanie tłumika sygnału, bądź przejście na odbiór z anteny indywidualnej.

W starszych odbiornikach Diory gniazdo antenowe FM było przymocowane do ścianki tylnej, co zapewniało trwałość tego mocowania. W AS502 gniazdo jest wlutowane w ekran głowicy, który to ekran jest z kolei wstawiony w punkty lutownicze płyty głównej. Oznacza to, że wkładanie i wyjmowanie wtyku antenowego z gniazda trzeba przeprowadzać z dużą ostrożnością, a najlepiej w ogóle unikać manipulacji wtykiem.

Mieszane wrażenia przynosi strona dźwiękowa sprzętu. Od razu trzeba odradzić korzystanie z jakichkolwiek prowizorycznych instalacji antenowych, nawet w sąsiedztwie silnych stacji FM. I to wcale nie na skutek niskiej czułości tunera (jest w najgorszym wypadku na średnim poziomie), lecz znacznej wrażliwości obwodów wejściowych i wzmacniacza p.cz. na zmianę impedancji falowej anteny oraz obecności odbić sygnału od sąsiednich budynków, wzgórz itp. Dlatego nawet silne natężenia pola w.cz. (niski szum "ciszy" przy odbiorze stereofonicznym) nie chroni przed przykrymi zniekształceniami nieliniowymi słuchanej audycji. Dotyczy to zwłaszcza zakresu CCIR, bo na OIRT sytuacja jest mniej krytyczna (może ktoś wie dlaczego, skoro różnica w długości fali nie jest wcale znaczna). Czasami zniekształcenia te, dzięki "charczeniu" kojarzą się raczej z niesprawnością wzmacniacza m.cz. lub głośników. Z tego samego powodu dają się słyszeć zdudnienia pomiędzy sygnałem pilotującym stereo, a sygnałami typu dane RDS czy dane systemu przywoławczego korzystającego z fali nośnej stacji UKF-FM. Można też narazić się na problemy z trybem AUTO (pomijanie zniekształconych stacji). Zastosowanie sieci kablowej lub solidnej, zewnętrznej instalacji antenowej usuwa wszystkie takie zniekształcenia i jakość odbioru można wtedy uznać za bardzo zadowalającą. W porównaniu do tunerów zachodnich i japońskich słychać znaczne rozjaśnienie dźwięku (co na pewno nie spodoba się audiofilom). Miłą natomiast niespodzianką jest dobra i symetryczna selektywność na UKF. AS502 na pewno sprawdzi się w warunkach "sztucznego tłoku" w eterze (np. na granicach województw i sąsiednich państw). Tak dobrej oceny tego parametru nie uzyskał np. amplituner SA-EX 120 Technicsa, który przy odstrojeniu -200 kHz od częstotliwości nośnej ciągle głośno i wyraźnie przypominał o obecności tam silnej lokalnej stacji, trochę tłumiąc to wrażenie na kanale przeciwległym, tzn. +200 kHz. W obecnych warunkach odbioru w Europie na drugi plan schodzą zresztą zakłócenia interferencyjne. Bardziej dokuczliwe jest dziś bezpośrednie przechwytywanie się dźwięków obu stacji w chwilach maksymalnej dewiacji sygnału zakłócającego i tutaj dzierżoniowski wyrób wyraźnie bije na głowę sprzęt rodem z Malezji.
W tej klasie cenowej trochę niezrozumiały jest minimalizm producenta, nakazujący rezygnację z choćby jednej funkcji RDS (nazwa stacji), wskaźnika poziomu sygnału, czy możliwości dołączenia wewnętrznej anteny pętlowej na AM (normalne u Azjatów). Źle działa automatyczny przełącznik mono / stereo. W przypadku słabego odbioru trzeba sięgać po klawisz ręczny, ponieważ nawet przy śladowo słabym sygnale stereofonicznym, pracuje dekoder, który np. u Technicsa nie reaguje i nie dodaje zbędnego szumu. A że poziom sygnału słabych stacji zmienia się w ciągu dnia, miesiąca, roku itp., osiągając ekstremalnie całkiem duże wartości, rozwiązaniem nie jest też wpisanie nastawy "mono" do pamięci tunera. Brak precyzyjnie działającej automatyki włączania - wyłączania dekodera jest od lat bolączką polskich tunerów (i amplitunerów) i to niezależnie od tego, czy w układzie dekodera pracuje krajowy "scalak" (np. UL 1621), czy też kość importowana, tak jak w AS502.
Zaskakujące jest działanie klawisza STAND BY na ściance czołowej tunera, choć jest to być może celowe i chroni przed przypadkowym przejściem urządzenia w stan czuwania. Otóż zbyt krótkie przyciśnięcie tego klawisza nie wyłącza tunera, a rozświecona na chwilę duża dioda LED nad klawiszem po chwili gaśnie. Żeby wyłączyć tym klawiszem tuner, należy przytrzymać go w stanie wciśniętym przynajmniej nieco ponad 0,5 sekundy.
Kilka słów o instrukcji obsługi. W sposób typowy dla Diory, znany od 20 lat, instrukcja ukazuje szkice wyglądu urządzenia, układ gniazd przyłączeniowych, elementów manipulacyjnych, itp. Myszką trąci autoreklama ze strony 1, na której w sposób podobny do opisu "Amatora" z lat 70. zachwala się możliwość sygnalizowania lampką pracy w systemie stereo, jak gdyby tej funkcji nie dało się realizować bez zastosowania mikroprocesora. Stanowczo zbyt oszczędnie podaje się parametry urządzenia, w porównaniu z Technicsem nie ma miejsca na wiele ciekawych danych. Nowością jest mapka zasięgów stacji UKF wraz z wykazem częstotliwości. Niestety, zupełnie nieprzydatna, bo nieaktualna. Obejmuje tylko stacje nadawcze Polskiego Radia i tylko w zakresie OIRT (tzw. "dolne pasmo"). Sądząc po liczbie wymienionych w wykazie nadajników stereofonicznych, wykaz ten pochodzi jeszcze z lat 80., a więc w roku zakupienia sprzętu (lato 1995), w stopniu rażącym nie odpowiada rzeczywistości.

Krzysztof Mikołajski




 Odnośniki  
  • Więcej autorstwa Krzysztof Sagan
  • Więcej z sekcji Odbiór - Tunery

  •  Opcje Artykułu  
  • Wyślij Znajomemu
  • Wersja Do Wydruku


  • Diora AS502 (Digital PLL) | 1 komentarzy | Załóż Konto
    Komentarze należą do osób, które je zamieściły. Nie bierzemy odpowiedzialności za ich treść.
    Diora AS502 (Digital PLL)
    Autor: Anonymous dnia pon 27 mar 2006 22:40
    Adresat: Pan Krzysztof Mikołajski
    Przykro mi było, gdy czytałem ten tekst
    nic dodać, nic ująć, szkoda gadać
    LS
    [ Odpowiedz ]